Friday, June 12, 2009

Persamaan Adun Jelapang, Changkat Jering, Behrang dan ADUN Jawi

Apakah surat letak jawatan tanpa tarikh yang dikemukakan oleh Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Jawi, Pulau Pinang, Tan Beng Huat akan menerima nasib sama yang dialami tiga wakil rakyat Pakatan Rakyat Perak awal Februari lalu?

Memohon surat peletakan jawatan tidak bertarikh itu adalah bagi membuktikan bahawa kami adalah telus dan Tan juga telah mengemukakan surat itu kepada parti kata Pengerusi DAP negeri, Chow Kon Yeow.

Bagi SPR jika menerima makluman daripada Speaker, SPR akan meneliti dan mengesahkan kesahihan kandungan surat letak jawatan berkenaan," kata Pengerusi SPR, Tan Sri Abdul Aziz Yusof ketika dihubungi mStar Online.


Dalam keadaan kes tiga ADUN Behrang, Changkat Jering dan Jelapang di Perak, jelas Aziz, wujud keraguan berhubung kesahihan surat letak jawatan dan surat penafian oleh ketiga-tiga wakil rakyat terbabit.

Ketiga-tiga ADUN berkenaan menafikan mereka telah meletakkan jawatan dengan menegaskan bahawa memang ada menandatangani surat letak jawatan sejurus selepas pilihan raya Mac 2008.

Ekoran keraguan itu, SPR memutuskan bahawa status ADUN ketiga-tiga wakil rakyat berkenaan kekal dan tidak perlu diadakan pilihan raya kecil.

Petikan dari Mstar

1 comment:

Seladang said...

SPR ikut cita rasa sendiri atas arahan pemimpin Umno/Bn! Ianya bukan telus tapi telap!

BERITA DARI BLOGGER 2