Tuesday, March 22, 2011

Utusan Malaysia Pecahkan Tembelang BN Selangor

Menteri Besar Selangor, Tan Sri Khalid Ibrahim menolak laporan Utusan Malaysia, Sabtu lalu, kononnya kerajaan negeri ghairah memunggah hasil tanah adat orang Asli di Kuala Langat, lapor TV Selangor.

khalid ibrahimMenurut Khalid, tanah yang dimaksudkan oleh akhbar kawalan Umno itu sebenarnya dipindahkan kepada Perbadanan Kemajuan Pertanian Selangor (PKPS) semasa parti itu memimpin kerajaan negeri.

"Saya telah meminta Setiausaha Kerajaan Negeri membuat semakan tentang pemilikan tanah-tanah tersebut dan apa yang dinyatakan kepada saya ialah perkara pemberian tanah kepada PKPS ini sudah melebihi 10 tahun yang dahulu, dan ketika itu tiada sebarang yang dibangkitkan tentang isu pemilikan tanah tersebut," katanya.

Tanah tapak lombong 120 ekar di Olak Lempit itu diserahkan anak syarikat kerajaan negeri Perbadanan Kemajuan Pertanian Selangor (PKPS).

Merujuk rekod pentadbir tanah Kuala Langat, tanah terbabit bukanlah tanah yang diwartakan sebagai kawasan rizab orang Asli atau kawasan rayau orang asli sebaliknya sebahagian hutan simpan Kuala Langat Utara yang dibatalkan bagi tujuan perlombongan bijih timah.

Khalid menjelaskan individu yang mempunyai hak boleh membuat semakan pemilikan tanah di pejabat tanah daerah berkenaan.

Tenang - Shafie Apdal giving goodies to orang asli - kampung ulu juaseh orang asli"Mereka yang merasakan mempunyai pemilikan tanah boleh membuat semakan di Pejabat daerah Kuala Langat dan jika perlu kita juga ada senarai pemilikan tanah di Pejabat pengarah Tanah dan Galian, mereka juga boleh mengemukan pandangan daripada exco, ini adalah proses yang boleh dilakukan.

"Sekiranya mereka rasa mereka mempunyai hak pemilikan tanah mereka juga boleh membawa perkara ini ke mahkamah," katanya lagi.


Malaysiakini

2 comments:

Anonymous said...

celaka sungguh u**o

Manjalara (Azman Jalaludin) said...

celaka dan binatang

BERITA DARI BLOGGER 2