Friday, May 22, 2009

kemenangan YB Zambri - Tidak Mungkin DUN Perak DiBubar

Dengan keputusan Mahkamah Rayuan maka MB haram telah disahkah halal oleh Mahkamah Rayuan dengan membatalkan keputusan Mahkamah Tinggi. Kes ini belum lagi selesai dan akan terus ke satu peringkat lagi ia itu Mahkamah Persekutuan.

Yang pastinya kemelut politik di Perak tidak akan selesai. Sudah ramai yang mahukan DUN Perak dibubarkan untuk mengembalikan kepada rakyat sebagai penentu.

Yang pastinya YB Zambri tidak akan membubarkan DUN. Kalau boleh jawatan tersebut akan dipertahankan sehinga pilihanraya akan datang. Pembubaran DUN bermakna dia hilang kesemuanya. Hilang jawatan MB, Hilang pencen MB hilang pencen ADUN (Rasanya belum cukup untuk mendapat pencen sebagai ADUN ) dan hilang segala kemudahan. Seandainya pilihanraya diadakan dan katakanlah BN menang, tidak mungkin dia berpeluang untuk menjawat kembali jawatan MB.

Malah jika pilihanraya diadakan harapan BN untuk menang amatlah tipis. Oleh itu mengapa mesti menggadaikan dan memperjudikan kuasa yang ada untuk diadakan pilihanraya yang sudah tentunya peluang untuk mencapai kemenangan adalah tipis.

Kemungkinan besar juga MB Zambri akan kecundang juga di kawasan yang ditandinginya. Manakala bagi ADUN yang melompat tiada kemungkinan mereka akan dicalunkan dimana mana kawasan pilihanraya kecil nanti. Ramai lagi orang BN yang teringin menjadi calun.

Oleh itu pilihanraya DUN Perak adalah pilihanraya yang dianggap Mahkamah Rakyat. Mahkamah Rakyat melalui suara rakyat yang berkuasa berkaitan dengan sah atau tidak sahnya atau halal atau tidaknya seorang calun yang bertanding.

Oleh itu MB Zambri dan lain lain ADUN BN akan sedaya upaya tidak akan membubarkan DUN Perak agar kuasa yang disandang tidak hilang.


No comments:

BERITA DARI BLOGGER 2