Friday, June 26, 2009

Proton Kerugian AS$ 5.78 juta dan Najib yakin Proton Boleh Menang dalam Kes Dengan Goldstar

(Bernama) -- Kegagalan projek usaha sama Proton Holdings Berhad (Proton) dengan Goldstar Heavy Industrial Co. Ltd (Goldstar), Dongguan, China, mengakibatkan Proton kerugian kira-kira AS$5.78 juta, kata Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak. Najib yang juga Menteri Kewangan berkata kerugian itu juga merangkumi modal pusingan

Lim Lip Eng (DAP-Segambut) bertanyakan mengapa projek usaha sama Proton dengan Goldstar di Dongguan, China gagal, dan nilai kerugian yang dialami Proton serta kemungkinan Proton boleh menang dalam kes tindakan undang-undang yang diambil oleh Goldstar di Singapura.

Najib berkata pada amnya, Proton mempunyai peluang yang tinggi untuk berjaya dalam prosiding timbang tara tersebut kerana tindakan Glodstar memulakan prosiding mahkamah di Mahkamah Rakyat di Dongguan City, jelas bertentangan dengan perjanjian.

Ulasan.

Najib jangan ingat ini prosiding diMalaysia yang mana pemerintah boleh mempengaruhi apa apa keputusan. Prosiding ini di Mahkamah luar negeri. Ingat tak kes Pulau Batu Putih. Rais yatim kata Malaysia berpeluang untuk menang tetapi kita kalah.

Kalau kes di Malaysia boleh lah mendabik dada boleh menang sebab ada kuasa kuasa yang berada dibelakang apabila membuat keputusan.

No comments:

BERITA DARI BLOGGER 2