Monday, April 13, 2009

Siapakah Penentu Kemenangan Calun di Pilihanraya.


Dalam pilihanraya yang yang lepas lepas kaum yang menjadi majoriti dikawasan mengundi akan menjadi penentu untuk kemenangan calun.

Sebagai contoh jika kaum Melayu yang menjadi majoriti mengundi tentunya BN/UMNO akan memenangi pilihanraya dikawasan tersebut manakala kalau majoritinya kaum Cina sudah tentunya DAP akan menang.

Dalam konteks senario politik baru ini, selepas kerajaan BN tumbang di lima buah negeri kaum bukan Melayu sudah menjadi kuasa penentu. Kaum Cina walaupun mereka kumpulan minoriti dikawasan tersebut, mereka adalah dianggap akan menentukan kemenangan sesaorang calun kerana kelompok masyarakat Melayu sudah berpecah 2 kumpulan iaitu kumpulan Pakatan Rakyat dan BN/UMNO. Masyarakat Cina tidak berpecah mereka bersatu, setidak tidaknya dari segi semangat apabila bersama-sama membuat sesuatu keputusan. Keputusan itu adalah menolak atau menumbangkan BN . Begitu juga kaum India.

Timbalan Perdana Menteri berkata "Dalam keadaan ini, mereka boleh menentukan keputusan sesuatu pilihan raya dan apabila kesan itu dapat dilihat dalam pilihan raya umum lalu dan beberapa pilihan raya kecil, mereka fikir sekarang mereka lebih ada kuasa penentu, bukan sahaja Cina malah masyarakat India pun begitu, apatah lagi apabila mendapat kedudukan dalam kerajaan yang ditubuhkan pakatan pembangkang dengan menjadi timbalan ketua menteri, speaker dan exco kerajaan negeri, jadi ini bagi mereka seolah-olah tawaran yang diberikan oleh pihak sana lebih baik daripada kita pernah tawarkan dalam konteks BN, jadi ini kita harus teliti," Muhyiddin dipetik berkata dalam satu wawancara.

"Kebimbangan saya orang yang tidak menjadi penentu sudah menjadi penentu, orang Melayu yang majoriti sepatutnya menjadi penentu sudah tidak menjadi penentu.



No comments:

BERITA DARI BLOGGER 2