Thursday, April 16, 2009

Jangan Terlalu Gembira Zambri

Menteri Besar BN Perak, Datuk Zambry Abdul Kadir tidak menolak kemungkinan notis untuk memanggil sidang Dewan Undangan Negeri (DUN) Perak akan dibuka Sultan Perak Sultan Azlan Shah, akan dikeluarkan esok ataupun awal minggu depan.

Persidangan DUN kali ini perlu diadakan sebelum 13 Mei ini dan Speaker boleh memohon perkenan Sultan Perak untuk membubarkan DUN sekiranya persidangan tidak dilangsungkan menjelang tarikh berkenaan.

Mahkamah Persekutuan telah membuat keputusan bahawa perintah penggantungan itu selama 18 bulan ke atas beliau dan 12 bulan ke atas enam anggota exco kerajan negeri oleh Speaker negeri V Sivakumar, adalah melampaui perlembagaan negeri, oleh itu tidak sah dan batal.

Speaker Negeri Perak, YB V Sivakumar yang sepatutnya memanggil sidang Dewan Undangan Negeri (DUN) Perak.

Sementara itu kedudukan Zambri sebagai Menteri Besar Perak masih belum belum diputuskan oleh mahkamah. Manakala keputusan Mahkamah Persekutuan tidak membincangkan perihal siapa Menteri Besar yang sah tetapi hanya mengenai penggantungan Exco Negeri Perak.

Agaknya YB Sivakumar tengah merancang sesuatu untuk dilakukan.

2 comments:

Seladang said...

Kalau Mahathir kata putus, Najib akan kata putus! Kalau Najib kata putus, mahkamah akan kata putus! Kalau mahkamah kata putus, Zamrey pasti menang! Ini sudah dalam suratan!

Pak Lubis said...

Suratan UMNO dan BN...

BERITA DARI BLOGGER 2