Friday, July 3, 2009

Kedah di Serang Penyakit Di Sebabkan Babi. - Merapu Kejap

Satu lagi penyakit berpunca dari babi telah menjangkiti penduduk Alor Star. Punca penyakit ini telah dikesan apabila rumah penyembelihan babi dirobohkan.

Akibatnya, sipesakit tidak akan dapat berfikir dengan akal tetapi ia akan mengunakan hidungnya seperti kelakuan seekor babi untuk berbuat sesuatu tindakan.

Para pengkaji perubatan tarditional telah memberi nama penyakit ini sebagai "Dysfunctional Allergy Proboscis1" (DAP1) dan hanya baru dikesan dan terdapat di Kedah Malaysia.

Walau bagaimana pun para pengkaji perubatan tradisional telah merumuskan dalam kajian yang dikeluarkan setebal 20 muka surat, bahawa DAP1 ini tidak merbahaya, tetapi mungkin berjangkit melalui pengaruh dan emosi yang boleh membuatkan orang yang menghidapi akan menjadi seperti babi lepas kandang atau mungkin seperti babi yang berkeliaran dari lori yang membawanya terbalik dilebuhraya. Disamping itu pengkaji/pengamal perubatan tradisional juga telah berjaya menemui satu kaedah untuk mengurangkan kesan DAP1 ini iaitu dengan mengurung kan sipesakit di dalam kandang babi.

Hanya seorang sahaja yang disahkan mengidap DAP1 ini dan jabatan kesihatan Negeri Kedah sedang mengawasi keadaannya dan mengambil langkah berjaga jaga. Jika keadaannya bertambah buruk ia mungkin di kuarantinkan dalam kandang babi.

Menteri Besar Datuk Seri Azizan Abdul Razak akan cuba meminta para pengamal perubatan traditional untuk mencari kaedah lain bagi menghasilkan ubat untuk mengubati DAP1 selain dari meletakkannya dikandang babi yang dianggap tidak sesuai dan kotor.

Kementrian Kesihatan belum lagi memberi komen berhubung dengan penyakit ini.

No comments:

BERITA DARI BLOGGER 2