Tuesday, May 12, 2009

Bagaimana Cara Rakyat Membubarkan Dewan Undangan Negeri. ????

Suruhanjaya Hak Asasi Manusia Malaysia (Suhakam) berpendapat bahawa krisis politik di Perak mungkin tidak dapat diselesaikan melainkan kuasa itu diberikan semula kepada rakyat.

“Mungkin sudah tiba masanya untuk rakyat di Perak diberikan peluang untuk menggunakan hak mereka sekali lagi untuk memilih kerajaan pilihannya, iaitu hak asasi manusia,” kata Pengerusi Suhakam Tan Sri Abu Talib Osman.

Hanya sebuah kerajaan yang stabil akan mampu memastikan hak untuk keamanan dan pembangunan, kata beliau dalam kenyataan di sini hari ini.

Sebagai ulasan diatas, adalah memang hasrat rakyat untuk menggunakan hak mereka untuk memilih kerajaan pilihan mereka. Telah banyak permohonan rakyat secara individu, melalui blog dan juga melalui NGO ingin kan demikian. Malah MB yang telah disahkan oleh Mahkamah Tinggi pun berhasrat untuk memberi rakyat kuasa untuk memilih kerajaan pilihannya.

Tetapi masaalahnya banyak penghalangnya terutama UMNO sendiri yang tidak mahu DUN dibubarkan. Jika YB Zambri dan YAB Nizar mengadap Sultan bersama sama untuk membubarkan DUN sudah tentunya Sultan akan bersetuju dan perkara ini sudah lama selesai.

Tetapi bagaimana rakyat biasa mahu membubarkan dewan ???? Rakyat tiada kuasa untuk membubarkan Dewan Undangan Negeri. Hanya Sultan dan Dewan sendiri sahaja yang mampu berbuat demikian.

Rakyat dah serik dengan kemelut politik ini. Segala protes yang dibuat semuanya memakan diri. Memakai baju hitam pun kena tangkap apalagi kalau berdemo. Silap silap nanti di ISA kan.

Kalaulah dengan kehendak Allah mati 3 orang (3 ekor) yang membuat hal ini mungkin masaalah akan selesai. Kalau tidak berlaku kematian kepada 3 ekor katak ini kemelut dan kekalutan politik ini tidak akan selesai dengan mudah. Walaupun cuba diselesaikan melalui proses perundangan. Plaintif dan defenden mempunyai hak merayu kepada mahkamah yang lebih tinggi segala keputusan sebelumnya akibatnya ia akan berterusan sehingga PRK akan datang.

Hanya Tuanku sahaja yang boleh menyelesaikan kekalutan ini.

No comments:

BERITA DARI BLOGGER 2