Thursday, April 2, 2009

Semua nya Tak Menjadi Apa Yang PR Buat

Semua yang dilakukan oleh Pakatan Rakyat nampaknye serba tak menjadi.

Dari kes memujuk Ahli Parlimen untuk melompat ke Pakatan Rakyat (PR) untuk menjadikan PR majoriti, membawa usul tidak percaya kepada PM, DS Abdullah Ahmad Badawi dan seterusnya menghantar surat kepada Yang DiPertuan Agong untuk tidak mahukan DS Najib menjadi Perdana Menteri Malaysia ke 6 , kesemuanya gagal.

Manakala dinegeri Perak PR gagal mempertahankan DUN yang ditadbirnya akibat keluarnya 3 + 1 Adun PR. Setelah dirampas oleh Barisan Nasional dengan "pembelian" Adun Adun tersebut berbagai cara dilaku untuk mengembalikan kuasa tersebut sehingga dibawa ke mahkamah. Keputusannya belum ada yang meyelebelahi PR sehinggakan surat meletakkan jawatan 3 ADUN PKR telah di istiharkan tidak diakui oleh SPR dan seterusnya mahkamah. Ada beberapa kes lagi yang dibawa ke mahkamah berkaitan dengan DUN perak ini.... Adakah berkemungkinan ia juga akan gagal lagi ..... Bukan sahaja kes kes DUN di Perak semua tidak menyelebahi PR malahan agensi kerajaan semuanya turut menekan dan menindas ADUN PR di Perak. Dari pejabat Setiausaha Kerajaan Negeri Perak menghalang dengan mengunci Dewan Persidangan, PDRM pun turut sama menghalang DUN Perak dari bersidang. SPRM pula mengatakan yang Speaker Dewan Negeri Perak sebagai penjawat awam yang tertakluk kepada perintah am yang boleh dikenakan menyalah guna kuasa.... semuanya perkara ini juga tidak meyebelahi PR walaupun dari segi Perlembagaan Negeri Perak dilihat tindakan speaker dan ADUN PR adalah betul dan sah.. PR gagal lagi.

Bilakah PR akan berjaya.? PR telah berjaya di PRK Permatang Pauh, Kuala Trengganu dan kemungkinan besar PR akan berjaya di Bukit Gantang dan Bukit Selambau manakala peluang kejayaan di Batang Ai adalah 50/50.

Apakah kemungkinan KEJAYAAN kerajaaan PR akan datang ???

1. Jika terdapat PRK. PR akan menang dengan mudah

2. Kemungkinan PR akan berjaya menumbangkan kembali kerajaan BN yang merampas Perak. Bagaimana ???? Terpulang pada Speaker. Jika Speaker tidak mengadakan persidangan Dewan Undangan Negeri Perak sehingga pertengahan bulan Mei, Dewan Undangan Negeri Perak dengan secara otomatis dibubarkan ....

3. Jika pilihanraya di Perak diadakan PR akan memenangi majoriti yang banyak dan kembali memerintah negeri Perak .

4. Pilihan Raya Umum yang ke 13 PR akan berjaya membentuk Kerajaan Persekutuan .

Marilah kita nantikan hari hari tersebut dan lihat apa akan terjadi .

No comments:

BERITA DARI BLOGGER 2