Sunday, May 17, 2009

Keluar Dari Politik Sekejap - Penyakit Penyakit Berbahaya.

Dipetik dari http://meiyenn.blogspot.com/
Diterjemah dan diolah oleh Pak Lubis


Adakah anda semua bosan ? Adakah anda jemu dan benci apa yang terjadi pada politik dinegara ini ?? Jika kita fikir fikirkan seakan akan kita tidak dapat menerimanya ... fikirkanlah kecuali kita tidak dapat berfikir kerana mati tersungkur serta merta. Baca dan fikirlah apa yang dinyatakan dibawah ini.


Kes 1.
Selsema AH1N1 dinegara ini telah tiba dengan kapal terbang dari Newark, New Jersey pada 13 Mei. Ia tiba bersama sama seorang pelajar lelaki berumur 21 tahun yang pada mulanya mengalami demam panas , sakit tekak dan sakit sakit badan pada hari ketibaan. Sehinga kesaat ini 6 orang telah pun dimasukkan ke hospital.


Kes 2 (Tengah Panas)
Kenalan wanita kepada pesakit kes yang pertama dalam penerbangan daripada Amerika Syarikat itu telah disahkan dijangkiti penyakit yang sama. Itu adalah jangkitan yang pertama.
Lima belas krew penerbangan MH091 dikurantin di rumah dan mereka dalam keadaan sihat
. Terdapat 192 penumpang lagi dalam penerbangan MH 091 tetapi dimanakah mereka ??? Kemungkinan salah seorang adalah jiran kita.

Kes 3
Seorang lelaki yang berumur dalam lingkungan 20an adalah dalam pemerhatian dan dikuarantinkan di Hospital Sultan Amad Shah, Pahang selepas menunjukan tanda tanda dijangkiti oleh selsama AH1N1, sekembalinya dari Haadyai, Thailand
.

Kes 4
Seorang pendatang tanpa izin warga Myanmar yang ditahan di Kem Tahanan Juru, Bukit Mertajam didapati mati kerana menghidap penyakit " leptospirosis". Kita jarang mendengar penyakit ini. Leptospirosis adalah penyakit terpencil yang merbahaya yang bakterianya mudah berjangkit. Ia didapati didalam air tawar yang dicemari oleh kencing binatang ..... Yeeeeeeek .... Penyakit yang menjijikkan ...


Sejak itu 24 orang telah dimasukkan ke Hospital Bukit Mertajam dan 2 lagi di Hospital Seberang Jaya. Jika anda mengidap demam panas dan sejuk , sakit kepala, mata merah, sakit sakit otot, rasa loya dan muntah hendaklah cepat ke hospital.

Kes 5
29 orang pelatih dari Pusat Latihan Polis Air Hitam (Pulapah) dibawah pemerhatian di Hospital Jempol selepas salah seorang dari mereka mai kerana "acute pericarditis" .. Apa penyakit nya tu ????


Ia adalah radang selaput (yang menyerupai kantong atau karung) untuk melindungi jantung . Penyakit ini datang dengan rasa kesakitan serta merta dan menyebabkan cecair dan komponen komponen darah seperti "fibrin", darah merah dan putih memenuhuhi kantong tersebut. Saya harap saya betul tentang ini.

Kes 6
Penyakit meningitis yang merebak di Melaka, sehingga hari ini 46 orang telah diasingkan di Hospital Melaka. Seorang jurulatih telah meninggal dunia akibat penyakit ini.


Kes 7

Seramai 101 penumpang dan lima krew penerbangan AirAsia AK5358 penghidap influenca A (HINI) - dari Sepang ke Pulau Pinang pada 13 Mei lalu. Penumpang dan krew dalam penerbangan ini akan dikurantin di rumah berkuatkuasa serta.


Kes 8.
Sebuah tadika di Kajang telah ditutup selama seminggu sebagai langkah berjaga jaga selepas 4 orang kanak kanak menghidapi penyakit kaki kuku dan mulut. Telah dilapurkan juga 3 tadika lain di Kuala Lumpur telah ditutup buat sementara waktu berikut tersebarnya wabak penyakit ini. Tadika tersebut ialah Taman Desa (3 kes), Bandar Manjalara (3 kes) dan Bangsar (5 kes)

Apa dah jadi ???? Kenapa ramai orang yang sakit akibat berbagai penyakit penyakit berjangkit yang ujud dengan tiba tiba ??? Amat menakutkan ... Adakah amalan kesihatan dinegara ini terlalu buruk sehinggakan penyakit penyakit ini mudah mendekati kita ???

Apakah pekerja pekerja asing yang datang ke Negara ini telah melalui pemeriksaan kesihatan yang sepenuhnya dan disahkan tidak membawa penyakit penyakit oleh doktor yang bertauliah. ??? Bagaimanakah pula pendatang tanpa izin yang datang tanpa di periksa ???? Adakah mereka bebas dari sebarang penyakit yang berjangkit ???

Apakah tindakan Menteri Kesihatan Liow Tiong Lai berhubung dengan kemunculan tiba tibanya penyakit penyakit ini diseluruh negeri. Apakah tindakan susulannya untuk mengatasi keadaan ini sebelum ia menjadi sukar dikawal. Kita bukan hanya berbincang mengenai AH1N1 sahaja tetapi terdapat 4 penyakit muncul pada waktu yang sama. Perkara yang amat menakutkan mungkinkah ada lagi penyakit yang akan muncul ????

Adakah kita perlu berjalan jalan dengan memakai topeng muka demi untuk keselamatan dan kesihatan. ???? Adakah ini cara hidup kita masa hadapan ????

No comments:

BERITA DARI BLOGGER 2